Klubbinformasjon
Klubbnavn: Arendal Bokse og kickboxingklubb
Stiftet: 22.05-14
Idrett(er): Boksing/kickboksing
Postadresse: Blødekjærveien 18, 4838 Arendal
Epostadresse: Arendalbk@gmail.com
Internettadresse: Arendal.bokseklubb.no
Organisasjonsnummer: 914140552
Bankforbindelse: Arendal omegn & Sparekasse
Bankkonto: 2895.42.97480
Medlem av: Norges idrettsforbund og Norges bokseforbund
Innledning
Klubbhåndboken er et oppslagsverk for videre ledelse og håndtering i klubben. Meningen er å gi god struktur for klubben og hvordan ting gjøres i Arendal Bokseklubb.
Vår visjon med klubbhåndboken er å gi god struktur i klubben, slik at vil man kunne opprettholde klubbens profil og gjøre arbeidet i ledelsen lettere i framtiden etterhvert som klubbledelse vil endres.
Boken vil også være til nytte for utøvere og foreldre som har relasjoner i klubben.
Boken er skrevet av formann Liv Andersen og kasserer Linda Sandnes, påbegynt 07.01-16. Ferdig 20.01.2018.
Klubbens historie
Klubben ble stiftet 22.05-14, da den springer videre fra tidligere Arendal kampsportklubb som har holdt på siden 2010. Forman Liv Andersen og leder Thorbjørn Gyberg er samme nøkkelpersonene. Vi ønsket å legge et større fokus på boksing, men stadig utøve og konkurrere i kickboksing.
Februar 2015 arrangerte ABK i samarbeid med Grimstad bokseklubb, Norges første NM i boksing etter den nye lovgivingen, hvor proffboksing har blitt lovlig. Det hele ble arrangert i Fevikhallen med mer enn 300 tilskuere.
I skrivende stund har klubbens utøvere tilsammen 18 medaljer i boksing og kickboksing.
Antidoping Norge har besøkt klubben vår, og kan bekrefte at våre verdier i henhold til doping overholdes!
Verdier
Arendal bokseklubb baserer sin aktivitet på felles vedtatte aktivitetsverdier for norsk idrett:
Idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.
Klubben vår drives etter idrettens organisasjonsverdier: Frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.
Arendal bokseklubb tydeliggjort hva som skal prege oss og klubben vår. Verdiene beskriver hvordan vi er og hvordan vi vil bli.
Arendal bokseklubb sine verdier:
⦁ Skape et godt klubbmiljø, der vi tar godt vare på hverandre og behandler hverandre med likeverd og respekt.
⦁ Ha gode holdninger, som fører til et godt treningsmiljø.
⦁ Skape treningsglede.
⦁ Være en klubb som er kjent for godt samarbeid og god oppførsel.
⦁ Ha et doping fritt miljø.
Visjon
Samhold skaper vinnere!
Dette er drømmen vår og et bilde av den fremtiden vi ønsker for klubben. <Samhold skaper vinnere> er hvorfor folk er med og gjør en innsats for akkurat vår klubb. Det gode kameratskap hva vi skal strekke oss etter og skape sammen. Vi skal være med å gjøre hverandre gode og gjøre klubben vår den beste klubben å være utøver i!
Virksomhetsidé
ABK er tuftet på frivillig innsats. Vaffelsteking, vedlikehold, oppussing, dugnad og loddsalg må til for å få hjulene til å gå rundt, og for å holde kostnadene nede. Dugnadsånden har vært sterk i ABK gjennom hele klubbens historie, og er en stor grunn til anlegget vi har i dag. Dugnadsånden er derfor viktig å ta vare på. Dugnad gir fellesskap, og det er viktig at dette arbeidet oppleves som frivillig, sosialt og gøy.
⦁ Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader.
⦁ Idrettslaget kan beslutte at enkeltmedlem som utmerker seg med eksepsjonell innsats og viser at de er en resurs for klubben, vil bli lagt merke til. Disse ønsker vi å fremme.
⦁ Med avgift menes utgifter knyttet til aktiviteten i idrettslaget (eksempelvis treningsavgift). I dag får blant annet alle som har styreverv, trener eller æresmedlem, fri treningsavgift.
Hovedmål
Vårt hovedmål er å ha den beste kompetanse i vårt styre/ledelse og trenere.
Her ønsker vi å bruke midler for å for å oppnå relevant kunnskap, for å utmerke oss om den best kampsport klubb i omegn.
Organisasjon
Dette er et levende dokument. Her skal styret styret sette inn organisasjonsplan som er utarbeidet på årsmøtet.
Dette oppdateres hvert år.
Årsmøtet
Årsmøtet er klubbens høyeste myndighet og avholdes hvert år i Januar/februar.
For å ha stemmerett og være valgbar må et medlem ha fylt 15 år, vært medlem i klubben i minst én måned og ha betalt kontingent.
Innkalling til årsmøtet annonseres på klubbens hjemmeside.
Årsmøtet legger grunnlaget for klubbens virksomhet og styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva klubben skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på årsmøtet. Protokollen fra årsmøtet legges ut på klubbens hjemmeside.
Styret
Styret er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Noen saker kan ikke styrebehandles, men må behandles av årsmøtet. Det gjelder saker som fremgår av «Årsmøtets oppgaver», og saker som er av ekstraordinær karakter eller av betydelig omfang i forhold til klubbens størrelse og virksomhet. Dersom styret er i tvil, bør saken opp på årsmøtet.
Lovpålagte oppgaver for styret:
⦁ Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak.
⦁ Påse at idrettslagets midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd, og sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen og en forsvarlig økonomistyring.
⦁ Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat/instruks for deres funksjon.
⦁ Representere ABK utad.
⦁ Oppnevne en som er ansvarlig for politiattester
Andre viktige oppgaver:
⦁ Planlegge og ivareta klubbens totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap
⦁ Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt.
⦁ Stå for ABKs daglige ledelse.
⦁ Arbeidsgiveransvar for eventuelle ansatte.
⦁ Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité.
⦁ Oppnevne to personer som i fellesskap skal disponere idrettslagets konti, og sørge for at de er dekket av underslagsforsikring.
⦁ Oppnevne eller engasjere regnskapsfører.
⦁ Lage årsberetning fra styret til årsmøtet.
⦁ Oppdatering av klubbhåndboka.
Styremedlemmene kan velges til spesifikke oppgaver som kasserer eller sekretær på årsmøtet, eller styret kan selv fordele oppgavene. Fordelingen av oppgaver bør beskrives, slik at folk ser hvem de skal kontakte i ulike saker.
Styrets arbeid
⦁ Styret har møter minimum 4 ganger i året.
⦁ Møtene avholdes på klubbens lokaler, eller annet avtalt sted.
Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme avgjørende. Styremedlemmene plikter å respektere et styrevedtak, selv om det er fattet mot vedkommendes egen stemme.
Hvert styremøte bør innledningsvis starte med spørsmål om det foreligger mulig inhabilitet i noen av sakene, og behandlingen av inhabilitet skal alltid protokolleres. Om inhabilitet, se lovnorm § 9.
Utvalg/komiteer
Mandat og oppgaver for utvalg/komiteer som er lovpålagte, går frem av klubbens lov. Det gjelder valgkomité og valgt revisor (ev. kontrollkomité der det er et krav).
For de styreoppnevnte utvalgene bør ansvar og hovedoppgaver for utvalgene beskrives av styret selv når styret vedtar å opprette utvalgene. Slik blir det lett å finne ut hva de tillitsvalgte i komiteer og utvalg kan og skal gjøre.
Ansatte
Formann - Øyvind Andre Johansen 95425989
arendalbk@gmail.com
Sportslig leder - Carlo Ryffel 91155673 carlo.ryffel@gmail.com
Kasserer/trener – Mikal Juren Larssen 97984352 mikalalarssen@gmail.com
Kasserer - sebastian ryffel 47607539 sebastianryffel@gmail.com
Trener – Øivind Andersen 94814310 oivindrandersen@gmail.com
Trener – Tommy Aas 91521306 tommy_aas1970@hotmail.com
Webansvarlig- øyvind andre johansen
Materialforvalter - Thorbjørn Gyberg 90964392
Thgyberg@gmail.com
Arbeidsinstruks
⦁ Forman
Har ansvar for den løpende driften, og for at alle rutiner og frister blir fulgt opp.
Forvaltning av selskapets materielle og menneskelige ressurser er ivaretatt.
Påse at klubbens sportslige virksomhet skjer innen lover og retningslinjer.
Er det bestemmende leddet, ved uenighet om virksomhetens drift.
Ansvarlig for å avholde årsmøte og styrets øvrige møter.
Ha oversikt over klubbens kontrakter og øvrige avtaler.
Inneha klubbens arbeidsgiveransvar.
Representere klubben utad.
⦁ Sportslig leder/Nestleder
Er ansvarlig for utvikling ledelse og koordinering av den sportslige virksomheten i klubben.
Utarbeide sportslige målsetninger og planer for klubben.
Påse at klubbens sportslige virksomhet skjer innen lover og retningslinjer.
Ved lederens fravær ivareta dennes arbeidsoppgaver til fraværet opphører eller nyvalg er gjennomført.
Sammen med kasserer ha løpende overvåking av klubbens økonomi.
I samarbeid med lederen ha ansvaret for styrets framtidsplanlegging
Ansvarlig for innmelding og utmelding av medlem.
Har ansvar for medlemmer ved skade i klubblokalet, oppfølging av forsikring.
⦁ Revisor
Revisors ansvar er å gjennomføre revisjon ved å vurdere årsregnskapet og vurdere om styret har oppfylt sine forpliktelser.
Evt. Gjennomgang av årsregnskapet ved årsmøtet.
⦁ Materialforvalter
Funksjon er å ta vare på ABK sine eiendeler.
Har ansvar for utlån av utstyr i forbindelse med avvikling av klubbritt og ha oversikt hvor utstyr befinner seg og samle inn utstyr etter endt sesong.
Har ansvar for innkjøp av premier til stevner og annet.
Har ansvar for innkjøp av utstyr etter avtale med styret.
Brannansvarlig
⦁ Valgkomiteen
Skal fastsette godtgjørelse til styret og valgkomite.
Valg av styre, medlemmer og eventuelle varamedlemmer til ABK styre.
Forberede til årsmøtet å legge fram de aktuelle kandidatene. (Husk at vedkommende må spørres om de ønsker den evt stilling, og godta før det legges til valg.
⦁ Sekretær
Skal kalle inn til møter sammen med formann. Se over at innkalling til årsmøtet følger regelverket.
Skal lage møteprotokoll etter hvert møte.
Bistå webansvarlig med å legge ut årsmøteprotokollene på klubbens nettsider.
⦁ Trener
Skal ha den kunnskapen/kurs som trengs for å holde treninger.
Utøve våre visjoner og holdninger, samt lære dette til medlemmene.
Sørge for at alle medlemmer følger regelverket. Ved utestengning av medlemmer skal styre informeres og være enige før eventuell handling.
Ansvarlig for å ha gjort godt grunnarbeid i treningsplan, for progresjon før nye kurs avholdes hvert halvår.
Ansvarlig for å levere ut ABK hefter ved oppstart av kurs.
Ansvarlig for å informere om klubbens branninstrukser og brannsikkerhet.
SJEKKLISTE FOR VALGT KASSERER
Område Handling Utført
Regnskapsrutiner Kontroller at det foreligger en oppdatert fullmakts matrise.
Regnskapsrutiner Påse at det benyttes godkjent regnskapssystem (elektronisk system hvis >600 bilag i året/ låsbart regneark hvis <600 bilag i året)
Inntekter – medlemskontingent og avgifter Kontrollere medlemslister mot inntekter og påse at disse er i overensstemmelse. Påse at innbetalt medlemskontingent og treningsavgifter ol er i samsvar med medlemsregisteret. Påse at medlemskontingent er satt til minimum 100kr. Kontroller at innbetalt medlemskontingent for neste år er ført som en fordring i regnskapet (ikke som inntekt).
Andre inntekter Kontroller at alle avtaler er signert ihht fullmakts matrise. Kontroller sponsoravtaler og tilskudds brev og påse at disse er innbetalt til idrettslaget og ført som inntekt i regnskapet.
Kostnader Kontrollere på stikkprøvebasis at attestasjon av bilag og godkjennelse av transaksjoner gjøres i samsvar med fastsatte rutiner (fullmakts matrise).
Kostnader Påse at utgifter er dokumentert med bilag (originalbilag), og at bilagene tilhører organisasjonsleddet (ingen private kostnader, ingen fakturaer som er stilet til andre enn idrettslaget)
Bank Vurdere hvorvidt det foreligger arbeidsdeling mellom den som initierer en transaksjon, den som attesterer og den som har tilgang på likvider
Bank Kontrollere at det må to signaturer til for utbetaling fra bankkonto.
Kontrollere at bankkonto er registrert på idrettslaget.
Bank Kontrollere at bank er avstemt og at bankkonto i regnskap stemmer med beholdning på års oppgave fra banken
Kasse Telle kassebeholdning og kontrollere at kassebeholdning stemmer mot regnskap. Sjekke at skjema for kassetelling er benyttet.
Materiell og inventar Påse at det er ført betryggende kontroll med idrettslagets materiell og utstyr. Kontroller tellelister/materiallister mot regnskapet. I samsvar med material forvalter.
Anlegg og utstyr Påse at idrettsanlegg og utstyr er forsikret. I samsvar med leder.
Fondsmidler Påse at fondsmidler disponeres i henhold til fastsatte statuetter. I samsvar med styre.
Tilskudd Påse at tilskudd er benyttet i tråd med vilkårene for tilskuddet.
Offentlige avgifter Kontroller at oppgaveplikten er fulgt for merverdiavgift og skatt.
Bokføring Påse at organisasjonsleddet har sørget for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger i samsvar med NIF
Bokføring Kontroller at bestemmelser om bokføring og regnskap i NIF er fulgt.
Presentasjon Påse at vedtak på årsmøtet og i styret har fått riktig uttrykk i årsregnskapet.
Påse at årsregnskapet er presentert i tråd med NIF.
Påse at årsregnskapet inneholder alle undergrupper/avdelinger.
Valgt revisors beretning Utarbeid valgt revisors beretning, dater og signer
Klubbens lov
⦁ Medlemmer plikter til å behandle klubblokalet og dets utstyr med respekt.
⦁ Utstyr som blir med overlegg ødelagt, må erstattes.
⦁ Trenere skal behandles med respekt.
⦁ Utøveren skal være punktlig og klar, når treningen begynner.
⦁ All form for dopingmidler eller rusmidler er strengt ulovlig. Dette fører til umiddelbar utestengelse.
⦁ All form for mobbing fysisk el psykisk er ikke akseptert. Da mener vi: utstøting, beskyldninger, sårende erting, fleiping, latterliggjøring eller sexpress/trakassering
⦁ Våre verdier skal overholdes.
Medlemskap
Ved innmelding skal medlemmene fylle ut et skjema med navn, fødselsdato, adresse, epostadresse og telefonnummer. Navn og kontaktinformasjon til foresatte bør oppgis, når medlem er under 16 år. Trenere er ansvarlige for at medlemskontrakt er riktig utfylt og påse at medlem har forstått innhold av kontrakt. Medlemskontrakt skal oppbevares i egen perm på klubb lokalet. Trener skal også påse at medlem blir innført i klubb admin.
Adgangskort kan kjøpes for 200kr, men kun etter at kontingent er betalt. Hvis man skal benytte seg av prøvetimer, skal dette skje i klubbens åpningstider.
Alle medlemmer skal ha egen brukerkonto på minidrett.no. Denne personlige siden må hvert enkelt medlem aktivere før den kan brukes. Her kan du som medlem, utøver, tillitsvalgt eller administrativt ansatte melde deg på arrangementer og kurs, endre dine egne personopplysninger, finne informasjon knyttet til lisensinnbetaling, dine kommende aktiviteter og andre funksjoner og tjenester som kan være aktuelle og interessante for deg.
Når man vil bli medlem i vår klubb, kan man ikke ha uoppgjorte regninger hos en annen klubb. Alle som har betalt medlemskontingent i klubben, er medlemmer. Medlemskapet regnes fra den dagen kontingenten er betalt.
En ansatt kan være medlem i klubben, men har ikke stemmerett på årsmøtet og kan heller ikke inneha årsmøtevalgte verv i idrettslaget. Unntak gjelder for personer som kun innehar noen få betalte trenertimer i uken, og som ikke har dette som hoved geskjeft.
Medlemskapet i ABK kan opphøre ved utmelding eller eksklusjon. En utmelding skal skje skriftlig og får virkning når den er mottatt. Pr. dags dato er oppsigelse en mnd.
ABK har rett til å si opp treningsforholdet til medlemmer som ikke har betalt på 2mnd.
Et medlem som skylder kontingent for mer enn 6 mnd, kan strykes, og da kan ikke medlemmet tas opp igjen før den skyldige kontingenten er betalt. Hvis medlemmet skylder kontingent etter forfalt to års kontingent, skal medlemskapet bringes til opphør ved strykning ABKs side. Dersom idrettslaget vurderer ekskludering av et medlem, må det ta kontakt med idrettskretsen. Der finnes egne prosedyrer for ekskludering.
ABK har rett til å holde igjen kampbøker, diplomer og flytting av medlem til annen klubb hvis medlemskapet ikke er betalt de siste 6mnd. Men plikter til utlevering når utestående beløp er betalt.
Medlemskontingent
Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis. Kontingenten skal betales for hvert enkelt medlem. Klubben kan vedta ulike typer kontingenter, for eksempel for barn, ungdom og voksne. Man kan også vedta en familiekontingent i klubben, som en rabattordning. Det er ikke et felles medlemskap for hele familien, men et eget medlemskap for hvert enkelt familiemedlem. Alle skal registreres med navn, fødselsdato, adresse og epostadresse, siden revisoren skal kontrollere medlemslistene mot regnskapet.
Månedlig medlemsavgift
350kr pr. mnd.
350 for person nr 1 og 250r. pr. mnd for person nr 2, for familierabatt (2 stk, nærmeste familie)
1200kr ½ år barne trening.
Startkontingenter – deltakeravgifter
Deltakelse i konkurranser krever legeattest og betalt kontingent som konkurrerende selv som betaler. Konkurrerende betaler selv avgift hos legen for attest. Avgift for deltagelsen i konkurransen betales til ABK.
Forøvrig skal deltager selv betale transport, eventuell overnatting.
Det jobbes mot at klubben vil ha økonomi, til å kunne ta flere utgifter i forbindelse med stevner. Men i utgangspunktet er ikke dette en regel.
Klubben har fullmakt til å forskjellsbehandle utøvere, hvor noen blir betalt for, men ikke andre. Dette rettferdiggjøres gjennom utøverens økonomi og trenings/dugnadsinnsats.
Klubbens aktivitetstilbud
⦁ Barneparti – for barn mellom 6år – 12år.
⦁ Boksing – For alle som ønsker å trene boksing, også de som allerede går på kickboksing.
⦁ Nybegynnere Boksing/kickboksing – For de som har lite eller ingen erfaring fra før, eller trenger oppfriskning.
⦁ Viderekommende Boksing/kickboksing – For de som har hatt nybegynner kurs. Her trenes på teknikk/oppgaver og treningene er generelt tøffere. Sparring.
⦁ Mellomparti - teknisk trening, uten sparring.
⦁ Fighter gruppe – For de som ønsker å gå kamper. (Krever nybegynner kurs og et halvt år viderekommende)
Finn treningstider på vår webside Www.arendalbokseklubb.no
ABK har tilbud for funksjonshemmede. Utøvere med funksjonsnedsettelse har en naturlig plass i klubben vår og vi tilrettelegger treningene deretter. Vi har dessverre for tiden, ikke mulighet for å få rullestol opp i våre lokaler.
Retningslinjer for reiseregulativ:
For utøvere:
⦁ Stevner skal avtales på forhånd og budsjetteres. Reiseleder beregner utgifter
⦁ Påmeldte utøvere kan trekke seg inntil 1 uke før stevne, etter dette må utøver betale utgiftene.
⦁ Utøverne spleiser reisen i sammen og forskuddsbetaler. Billigste transport og overnatting gjelder.
⦁ Mat blir ikke dekket.
⦁ Alle har ansvar for å skrive sin egen reiseregning (Det er lov å be om hjelp) Alle kvitteringer må legges ved reiseregning.
⦁ Hvis kvittering ikke legges ved reiseregning, vil heller ikke beløpet bli tilbakebetalt.
For reiseleder/trener:
⦁ Stevner skal avtales på forhånd og budsjetteres.
⦁ Reisen må forskuddsbetales, eller avtales på forhånd med kontoansvarlig.
⦁ Billigste transport og overnatting tilgjengelig gjelder.
⦁ Parkering og bompenger dekkes av klubben.
⦁ Mat blir dekket med 200kr pr. dag uten overnatting og 300kr ved overnatting.
⦁ Reiseleder/trener har ansvar for å skrive sin egen reiseregning. Kvitteringer må legges ved!
⦁ Hvis ikke kvittering legges ved reiseregning, vil ikke beløpet bli tilbakebetalt/dekket.
Utøver
Utøverne bør være kjent med:
⦁ Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
⦁ Aktivitetstilbudet
⦁ Medlemskapet skal registreres og betales som anvist ihht. Medlemskontrakt.
⦁ Det forventes at utøverne bidrar med dugnadsarbeid, da hele klubben drives av frivillig arbeid.
⦁ Klubbens retningslinjer/lovverk.
⦁ Reiseregulativ.
Forelder/foresatt
Foreldre bør være kjent med:
⦁ Medlemskapet skal registreres og betales som anvist i medlemskontrakten.
⦁ Alle våre trenere/styreansatte har nødvendig kurser og politiattester for å jobbe med barneidrett.
⦁ Noe dugnadsarbeid forventes av foresatte som har barn på barnepartiet vårt. Det kan f.eks. være å hjelpe ungene selge dugnadsprodukter, bake kake til stevner o.l.
⦁ Klubben har forsikring på utøvere som befinner seg i lokalet. D.v.s at hvis skade forekommer på trening vil forsikringen dekke utlegg som f.eks lege. Sportslig leder skal kontaktes i slike tilfeller.
Hovedtrener/Sportslig leder
Oppgaver
⦁ Ansvar for å utarbeide og følge opp klubbens/gruppens sportslige plan.
⦁ Rapportere jevnlig til styret om klubbens/gruppens sportslige aktivitet.
⦁ Utarbeide aktivitetsplan/terminliste.
⦁ Arrangere trenermøter.
⦁ Delegere ansvar for treningsgruppene til respektive ansvarlige trenere.
⦁ Oppfølging og utvikling av trenerne i klubben. – i samsvar med leder.
⦁ Koordinere og følge opp det sportslige støtteapparatet.
⦁ Informasjon til foreldre/foresatte og utøvere. (branninstruks, visjon, regelverk og oppstartsinformasjon)
⦁ Rapporterer til styret etter konkurranser/treningsleirer.
⦁ Årsmelding for klubbens sportslige plan.
⦁ Skal gå gjennom sportslig årsrapport ved årsmøtene.
Trener
Trenerne er ansvarlige for oppfølging av sine respektive tildelte utøvere/grupper.
Ansvarlig for å rapportere til hovedtrener.
Trenere samarbeider med hovedtrener om organiseringen av aktivitetene i klubben.
Oppgaver
⦁ Sette opp sportslige og sosiale mål for laget foran hver sesong i samsvar med klubbens sportslige plan.
⦁ Planlegge trening i samsvar med aktivitetsplan/terminliste og klubbens sportslige plan.
⦁ Lede treningene i samarbeid med eventuelt andre trenere/hjelpetrenere.
⦁ Møte i god tid til trening og konkurranser/kamp.
⦁ Ha dialog og samarbeid med foreldre.
⦁ Lede laget/gruppen/utøverne under kamper.
⦁ Bidra i trenergruppen og møte i trenerforumet i regi av klubben.
⦁ Følge gjeldende regelverk.
⦁ Sette seg inn i barneidretts-bestemmelsene og retningslinjer for ungdomsidrett fra Norges idrettsforbund.
⦁ Sette seg inn i klubbens verdigrunnlag og retningslinjer for utøvere/spillere og trenere.
⦁ Se til at både egen og utøvernes/lagets opptreden er i samsvar med klubbens verdier og retningslinjer.
⦁ Være oppdatert på informasjon fra styret.
⦁ Representere klubben på en god måte.
Medlemshåndtering
Klubben benytter KlubbAdmin, som er et elektronisk medlemssystem. Vi sender elektroniske betalingskrav til medlemmene, hvis ikke utestående betaling er gjort etter frist.
Dugnad og frivillig arbeid
Idrettslaget drives i hovedsak av frivillige. Det vil si at foreldre og foresatte, søsken og andre stiller opp uten å motta lønn. Denne ubetalte innsatsen bidrar til at idrettslaget har gode aktivitetstilbud og blir et godt sted å være. Det er mange oppgaver som skal løses i idrettslaget, blant annet vaske drakter, rydding i klubbhuset, parkeringsvakt under turneringer, kjøring til og fra kamper og kiosksalg. Dette frivillige arbeidet som kommer idrettslaget og medlemmene til gode, kalles «dugnad». Dugnadsarbeid gir mange gode opplevelser og en følelse av å bidra til fellesskapet. Din innsats blir satt stor pris på!
Politiattester
Klubben krever politiattest av alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for klubben som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Det er to viktige overordnede grunner til at norsk idrett har innført en ordning med politiattest:
⦁ Seksuelle overgrep mot barn er totalt uforenlig med idrettens verdigrunnlag.
⦁ Norsk idrett skal være et trygt sted å være for barn, og et trygt sted for foreldre å sende sine barn.
Det er formann av klubben som har ansvar for politiattestene.
Klubbens antidopingarbeid
Klubben og medlemmene er omfattet av idrettens bestemmelser om doping. Klubben er medlem av antidoping Norge og vi står for «Rent idrettslag». Alle medlemmer som avslår å la seg teste mot doping vil umiddelbart miste sitt medlemskap hos oss.
Økonomi
Det er styret som har det overordnede økonomiske ansvaret for klubbens økonomi. Det innebærer at styret har ansvar for at:
⦁ Klubbens midler brukes og forvaltes på en forsiktig måte.
⦁ Klubben har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen.
⦁ Klubben har en forsvarlig økonomistyring.
Styret kan delegere oppgaver knyttet til den daglige oppfølgingen av økonomien til klubbens daglige leder. Den daglige lederen kan delegere arbeidsoppgaver knyttet til den løpende bilagsføringen og ajourhold av regnskapet til regnskapsføreren/kassereren.
Styrets oppgaver knyttet til regnskap og økonomi:
⦁ Styret skal sikre at det er en forsvarlig ansvarsdeling knyttet til regnskap og økonomistyring. Det skal utarbeides en fullmakts matrise og en tydelig rolleavklaring.
⦁ Styret skal utarbeide et realistisk budsjett, som vedtas ved årsmøtet.
⦁ Styret skal sikre at regnskapet føres fortløpende.
⦁ Styret skal sikre at klubben har en egen bankkonto.
⦁ Styret skal påse at det kreves to signaturer i banken.
⦁ Styret skal påse at klubben har tegnet underslagsforsikring.
⦁ Styret skal påse at klubben har valgt revisor eller engasjert revisor og kontrollkomité.
Forsikringer
For forsikringsavtalen gjelder vilkår for Idrettsforsikring og de generelle vilkår, så fremt disse ikke er fraveket i bestemmelsene nedenfor. Forsikringen omfatter barn til den dato de fyller 13 år. Forsikringspremien betales av NIF.
https://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/forsikring/
Anlegg og utstyr
⦁ Klubben leier lokalet, adresse Blødekjær 18, 4838 Arendal.
⦁ Materialforvalter er ansvarlig for lokalet.
⦁ Klubben disponerer alt utstyret i lokalet.
⦁ Klubben har noe utstyr som kan disponeres mot avtale.
⦁ Utleier eier klubbens eier lokale og fastmontert utsyr. Se leiekontrakt
⦁ Materialforvalter er ansvarlig for bruksregler eller sikkerhetsrutiner for anlegget.
⦁ Service, vedlikehold og sikkerhet og annen oppfølging skjer i samsvar med styrets bestemmelser/ vedtak årsmøtet.
⦁ ABK må sette seg inn i opplæring og bruk av anlegget.
Personlig utstyr:
Medlemmene har selv ansvar for på ha det utstyret som trengs til idretten.
Klubbens utstyr:
Varetelling skal gjennom en gang i året.
Alle verdier og utstyr skal redegjøres.
Ansvarlig – Material forvalter.
Dette skal fremlegges ved årsmøtene.
Utmerkelser og æresbevisninger
Klubben utnevner æresmedlemmer eller har andre utmerkelser som tildeles.
Æresmedlemmer er det kjæreste vi har. Disse gjør en stor forskjell for klubben med frivillig arbeid. Æresmedlemmer er en som har gjort betydelig forskjell for klubben og sine medmennesker. Utnevnes ved årsmøtene med innrammet diplom.